« Ἡ δύναμή σου πέλαγο και ἡ θέλησή μου βράχος »
Δ. Σολωμός

«Δε θα γράφεις, όταν δεν έχεις κέφι χρυσό μου κορίτσι, ούτε όταν δεν έχεις τίποτα να πεις.

Δε θα ήταν καλό να βάλουμε στη ζωή μας καταναγκαστικά έργα, όσο μικρά και να ’ναι.»
Γ. Σεφέρης

Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

Διδάσκοντας λογοτεχνία...

«Τα τρία Τ της επιτυχίας: 
Ταλέντο, Τόλμη, Τύχη.» 
Οδ. Ελύτης



Ήρθε και για μένα η στιγμή που τόσο επιθυμούσα: να διδάξω λογοτεχνία. Το τμηματάκι μου φέτος, στο κοινωνικό φροντιστήριο, αριθμεί προς το παρόν 4 παιδάκια.

Η λογοτεχνία κατεύθυνσης φαντάζει βουνό στα άμαθα μάτια των εφήβων καθώς ξαφνικά στην τρίτη λυκείου υποχρεώνονται να μάθουν όλες εκείνες τις έννοιες που εύκολα παραμέριζαν με τις «ευχές» των δασκάλων και του εκπαιδευτικού συστήματος, στα Κείμενα της γενικής παιδείας των προηγούμενων χρόνων. Και τους φαίνεται η λογοτεχνία ανιαρή κι ας είναι στην καλύτερη ηλικία για να εκφραστούν μέσω αυτής.

Αν μπορούσαν οι υπεύθυνοι να κατανοήσουν πόσο ενδιαφέρουσα είναι η λογοτεχνία ίσως να της έδιναν τον χώρο και τον χρόνο που χρειάζεται για να αποδείξει τη γοητεία της. Ένας πίνακας, σκόρπιοι στίχοι και μια απέραντη συζήτηση με διακριτικά όρια. Το μυαλό του παιδιού που μεγαλώνει κρύβει μαγικές λύσεις για τη ζωή και τα προβλήματά της που αν εκφραστούν θα αποτελέσουν ένα σημαντικό λιθαράκι για την καλυτέρευση του κόσμου μας. Η έκφραση αυτή μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω της λογοτεχνικής παραγωγής ή ερμηνείας.

Από την άλλη δεν αγαπούν όλοι οι καθηγητές τη λογοτεχνία, όπως δεν αγαπούν όλοι τα λατινικά ή την άλγεβρα. Ωστόσο, αν στον κλάδο μας δίδασκε ο καθένας αυτό που αγαπάει, αυτό που καθρεφτίζει το πάθος στο βλέμμα του, τότε τα πράγματα θα ήταν λίγο καλύτερα. Έχω γνωρίσει τέτοιους εκπαιδευτικούς κι η μεταλαμπάδευση της γνώσης ήταν πιο εύκολη, πιο ομαλή. Έτσι εξάλλου κερδίζεται ένα κομμάτι ευτυχίας, από τη στιγμή που κάνεις το ταλέντο σου επάγγελμα.

Το δικό μου συναίσθημα κατά τη διδασκαλία της λογοτεχνίας είναι λιγάκι ρομαντικό (ακόμη τουλάχιστον). Η αίσθηση πως παίρνω τα παιδιά μου από το χέρι και ταξιδεύουμε στα μέρη που περιγράφουν οι συγγραφείς, είναι διάχυτη σε όποιον τύχει να μπει στην αίθουσα τη στιγμή εκείνη. Η αγωνία έχει βεβαίως κι εκείνη τη θέση της στο μυαλό μου, αλλά είναι μόνο για καλό.

Καλή μας αρχή λοιπόν, με την ευχή να μεταδοθεί η αγάπη μου για τη λογοτεχνία στα παιδιά αλλά και οι δικές τους σκέψεις σε μένα.
Καλή μας επιτυχία!!


«Η δύναμή σου πέλαγο κι θέλησή μου βράχος»


5 σχόλια:

  1. Καλή σας επιτυχία Αλς.
    Αλλά, διαβάζοντας κανείς το κείμενό σου, καταλαβαίνει πως δεν χρειάζονται οι ευχές για να έρθει, αφού είναι ξεκάθαρη η αγάπη σου σε αυτό που κάνεις.
    Και όπου υπάρχει η αγάπη και το μεράκι στη ζωή, η επιτυχία είναι το φυσικό επακόλουθο.
    Καλή σχολική χρονιά Ειρήνη μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. καλη επιτυχία, κανε τα παιδιά να αγαπήσουν την λογοτεχνία και να μην τρομάξουν οπως μας έκαναν εμας οι καθηγητές....... ακομα θυμάμαι την απέχθεια για αυτο το μάθημα λογω τρόπου διδασκαλίας....... καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Έχεις απόλυτο δίκιο αν ο καθένας δίδασκε αυτό που αγαπούσε πολύ το μάθημα θα ήταν πιο ποιοτικό και παθιασμένο και οι μαθητές θα το αγκάλιαζαν με περισσότερο ζήλο.
    Καλή επιτυχία κορίτσι μου, αν και αφού το αγαπάς, είναι σίγουρη η επιτυχία.
    Σε φιλώ! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Στη λογοτεχνία ήμουν πάντα πολύ καλή, πόσο σε ζηλευω!
    Καλή μας νύχτα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλή αρχή κοριτσάκι μου!!!! μακάρι να είχα στα μαθητικά μου χρόνια καθηγήτριες σαν εσένα στη λογοτεχνία, γιατί καμία δεν έδειξε να την αγαπάει όσο εγώ! ευτυχώς που την αγαπούσα ήδη δηλαδή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλείται να σχολιάζετε με ευγένεια, παρρησία και ελληνικούς χαρακτήρες :) Ευχαριστώ!