« Ἡ δύναμή σου πέλαγο και ἡ θέλησή μου βράχος »
Δ. Σολωμός

«Δε θα γράφεις, όταν δεν έχεις κέφι χρυσό μου κορίτσι, ούτε όταν δεν έχεις τίποτα να πεις.

Δε θα ήταν καλό να βάλουμε στη ζωή μας καταναγκαστικά έργα, όσο μικρά και να ’ναι.»
Γ. Σεφέρης

Σάββατο 16 Νοεμβρίου 2013

Έκθεση - Έκφραση

«Να γεμίσει ο κόσμος σου ερωτηματικά, όταν είσαι σε μία ηληκία που η ίδια είσαι ενα ερωτηματικό... Να είσαι υποχρεωμένη να βρείς την εξήγηση για το καθετί, όταν το καθετί είναι σύγχυση, όνειρα και ατμός»
Μ. Λουντέμης


Στο σχολείο το αγαπημένο μου μάθημα μετά τη Λογοτεχνία ήταν η Έκθεση. Με θυμάμαι να λέω πως αυτά τα δύο και τα Αρχαία θα ήθελα να διδάσκω όταν θα αποκτούσα το πτυχίο μου. Έτσι άπειρη που ήμουν ξαφνιάστηκα που στο Πανεπιστήμιο δεν υπήρχε μάθημα σχετικό με την Έκθεση ή έστω με τη διδασκαλία της.

Στην πόλη μας κάποιοι Σύλλογοι οργάνωσαν δωρεάν φροντιστηριακά μαθήματα για τα παιδιά οικογενειών με οικονομικές δυσκολίες. Ανάμεσα στους άλλους έκανα και γω αίτηση για να βοηθήσω στην προσπάθεια. Συναντηθήκαμε με τους μαθητές αλλά λόγω έλλειψης παιδιών θεωρητικής κατεύθυνσης οι Φιλόλογοι αναλάβαμε την Έκθεση ή τις γλωσσικές ασκήσεις. Όταν ερωτήθηκα απάντησα κοφτά και ευγενικά ότι θα ήθελα να διδάξω έκθεση και όχι γλώσσα. Και κάπως έτσι ανέλαβα έναν μαθητή της Γ' Λυκείου από ΕΠΑΛ για το μάθημα της Έκθεσης. Από βδομάδα ξεκινά το πρώτο μας μάθημα!

Κατεβάζοντας τα βιβλία της Έκθεσης από το ράφι, ξεφύλλισα τα τετράδια με κάτι γράμματα που δεν έμοιαζαν με τα σημερινά μου. Παρατήρησα τα σημειωμένα θαυμαστικά σε ορισμένα sos θέματα και βρήκα εκθέσεις μου από τη Γ' λυκείου τόσο τυποποιημένες και ψυχρές οι οποίες δεν ταίριαξαν ποτέ εν τέλει στο ύφος μου. Εξάλλου είχα δυσκολευτεί πολύ να προσαρμόσω τον λόγο μου στους κανόνες τους και ως φαίνεται δεν τα κατάφερα διότι από το άριστα των προηγούμενων χρόνων έφτασα στο μέτριο.

Στην απέναντι όχθη τώρα και στο μυαλό μου «τρέχουν» σχεδιαγράμματα που θα πρέπει να δημιουργήσω για να βοηθηθεί ο μαθητής μου. Σε ένα εξεταστικό σύστημα που φιμώνει τους μαθητές πρέπει να βρεις μια φωνή για να γίνεις κατανοητός στα παιδιά. Δε θέλω να ακουστώ υπεράνω με αυτό που θα πω αλλά ύστερα από τέσσερα χρόνια Πανεπιστημιακών σπουδών και μια προσπάθεια καλλιέργειας του λόγου είναι αρκετά δύσκολο να βρεις έναν τρόπο επικοινωνίας με τον μαθητή. Η γλώσσα που θα χρησιμοποιείς θα πρέπει να είναι προσεγμένη αλλά όχι ιδιαίτερα εξεζητημένη. Τουλάχιστον σε μένα έκαναν εντύπωση οι καθηγητές που είχαν κάτι το επιστημονικό στον λόγο τους κι αμέσως το συνταίριαζαν με το καθημερινό. Κάπου στη μέση βρίσκεται το μυστικό της επιτυχίας!

Λυπήθηκα όταν άκουσα μία συνάδελφο να λέει πως στα παιδιά που είναι αδύναμα στην έκφραση μπορείς να τους δώσεις να μάθουν απ' έξω μερικές παραγράφους και να τελειώσει η δουλειά. Προτιμώ να μην ακολουθήσω αυτή την τακτική κι εύχομαι σε αυτό να με βοηθήσει και ο μαθητής μου. Το ξέρω πως δε θα αλλάξω το εκπαιδευτικό σύστημα αλλά θεωρώ πως μπορεί να βγει κάτι καλό από αυτό κυρίως για το παιδί!
 Ίσως να είναι νωρίς ακόμη γι' αυτό διατηρώ τις ελπίδες μου, γι' αυτό επιμένω στα πιστεύω μου γιατί δεν έχω απογοητευτεί ακόμη πολύ, ίσως πάλι να παραμένω απλώς ξεροκέφαλη και πεισματάρα. Ποιος ξέρει; Ωστόσο, είμαι πιο σίγουρη όταν ακολουθώ τον δικό μου δρόμο...

Ευχηθείτε μου!!!!!!!!!!!



"Maybe we'll turn it all around
Cause it's not too late
It's never too late"


8 σχόλια:

  1. Αχ, πρώτη πρώτη! Καλύτερο ποδαρικό από εμένα δε θα βρεις! Χα χα. Πόσο μα πόσο χαίρομαι που διάβασα τούτη την ανάρτησή σου. (Χρωστάω και μια απάντηση σε ένα e-mail που μόλις διάβασα..)
    Είμαι σίγουρη ότι θα τα δώσεις όλα! Μα περισσότερο το πείσμα σου, την αγάπη σου για τη μελέτη, το πάθος σου για αυτό που κάνεις. Σε σκέφτομαι κι ελπίζω να αισθάνεσαι τη θετική μου σκέψη παρά την απόσταση! :) Καλή αρχή, μικρό μου. Φιλί γλυκό από Μελβούρνη :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αχχχχ!! εσένα ήθελα να στο πω από κοντά (από μέιλ δηλαδή αλλά σιγά μια οθόνη μας χωρίζει ;) ) αλλά περίμενα το δικό σου μη σε φορτώσω με πολλά!

      Διαγραφή
    2. Τα καλά τα νέα τα μοιράζονται, και στις στενοχώριες όμως εδώ είμαστε. Για να παραστεκόμαστε ο γης τ'αλλού, που λέμενε και στο νησί μου! :) Χαμόγελα, χαμόγελα, πολλά χαμόγελα από εμένα! Σου κλείνω το μάτι πονηρά από τη γωνία.. :)

      ΥΓ Μια οθόνη μας χωρίζει, ε; Το καλοκαίρι μάλλον θα τα πούμε κι από κοντά! :)

      Διαγραφή
  2. Φιλόλογος είσαι, πουλί μου;; Πάντα είχα μια ιδιαίτερη συμπάθεια στους φιλολόγους. :))

    Το μάθημα της Έκθεσης ήταν απ' τα φιλολογικά που απεχθανόμουν. Δεν μου άρεσε ο περιορισμός που επέβαλαν μέσω συγκεκριμένων θεμάτων (δεν μπορούσα να λειτουργήσω), κι εν γένει δεν το είχα πολύ με το γράψιμο. Θεωρώ ότι δεν έγραφα καλά, δεν το 'χα. Στην πορεία μου βγήκε, από μόνο του, μαζί με την βαθιά αγάπη για την γλώσσα μας (να προσέχω ακόμα πιο πολύ την ορθογραφία μου (αυτές τις καταλήξεις τις είχα ρημάξει -τε,ται), να διευρύνω το λεξιλόγιό μου κλπ). Κάτι που έχω εξελίξει μόνη μου, κι είμαι περήφανη γι' αυτό -χωρίς να λέω ότι αγγίζω την τέλεια γραφή, απεναντίας... λέω πως έχω δρόμο για να φτάσω εκεί που θέλω- υποκινούμενη απ' τον θαυμασμό που νιώθω γι' αυτούς που χειρίζονται αριστοτεχνικά τον λόγο και τον αφήνουν να ρέει σαν μελωδία. Πολύ με γοητεύει αυτό.

    Είμαι σίγουρη πως θα είσαι μια θαυμάσια εκπαιδευτικός, και πάνω απ' όλα σωστή.
    Καλό ξεκίνημα, κι εποικοδομητική συνέχεια. :))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είμαστε αξιολάτρευτοι πώς να το κάνουμε; :P

      Να 'σαι καλά κορίτσι!

      Διαγραφή
  3. Σου εύχομαι μέσα από τη καρδιά μου να τα καταφέρεις όπως ακριβώς το φαντάζεσαι..
    Να γίνεις η εκπαιδευτικός που ονειρεύεσαι,και να περνάς όμορφα μηνύματα στους μαθητές σου όπως σε εμάς εδώ.
    καλή αρχή απο μένα!
    καλώς σε βρίσκω και πάλι μιας και τα λέγαμε και πιο παλιά από αλλού.
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χμ.. δε θυμάμαι το μπλογκ σου, άλλαξες;; Θύμισέ μου αν θέλεις..Πάντως εγώ σε καλωσορίζω!

      Ευχαριστώ πολύ!!!

      Διαγραφή
  4. Το μάθημα της έκθεσης ήταν αγαπημένο μου και ας ήμουν στην θετική κατεύθυνση. Εύχομαι να πάνε όλα καλά και να πραγματοποιηθούν έτσι όπως τα θες.
    Ίσως όντως να μην αλλάξεις το εκπαιδευτικό σύστημα, μα αν τελικά αλλάξει θα ξέρεις πως συνέβαλλες σε αυτή την αλλαγή!:)
    Σου στέλνω πολλές θετικές σκέψεις και ένα γλυκό φιλί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Παρακαλείται να σχολιάζετε με ευγένεια, παρρησία και ελληνικούς χαρακτήρες :) Ευχαριστώ!